Metsästäjäliitto: Suden metsästys on voitava aloittaa ensi metsästyskaudella

09.11.2020 08:50
Susi
Metsästäjäliitto edellyttää, että kannanhoidollinen metsästys on ehtojen täyttyessä oltava mahdollista talvella 2021-2022. Kanta-arvion tekemiseen liitto esittää kannustimia.

Maa- ja metsätalousministeri Jari Lepän lausunto (Maaseudun tulevaisuus 18.11) ja maa- ja metsätalousministeriön tiedote 18.11.2020 osoittavat, että suden kannanhoidollinen metsästys voi alkaa talvella 2021–2022, mikäli susikanta ylittää määriteltävän suotuisan suojelun tason.

−Tämä on odotettu ja iso uutinen Suomen metsästäjäkunnalle. Liitto on työskennellyt asiassa hartiavoimin vuosia kotimaassa ja kansainvälisesti. On tärkeätä, että maakuntien vaikea susitilanne on ministeriössä kuultu, asetetussa työryhmässä on luotu ratkaisumalli ja kannanhoidollisen metsästyksen toteutukselle on nyt asetettu selkeä aikataulu. On varmistettava, että suden kannanhoidollinen metsästys voi ehtojen täyttyessä alkaa vuoden päästä, korostaa Metsästäjäliiton puheenjohtaja Tuomas Hallenberg.

Metsästäjäliitto käynnisti, valmisteli ja koordinoi yhteistyössä kumppaneiden, kuten MTK, metsästyskoirajärjestöt ja SLC, kanssa suden kannanhoidollista metsästystä koskevan kansalaisaloitteen, joka kiirehtii metsästyksen aloittamista jo kuluvalla metsästyskaudella. Susien pihakäyntejä on kirjattu Tassu-järjestelmään jo 3000 ja karjatalousvahinkoja on sattunut paljon. Tällä metsästyskaudella sudet ovat tappaneet jo 29 ja vahingoittaneet 23 metsästyskoiraa. Metsästys lisäisi susien ihmisarkuutta ja vähentäisi vahinkoja.